Persoanele asertive isi cunosc drepturile si si le afirma, cauta si ofera informatii, vorbesc despre cum se simt, mai degraba decat despre fapte si fac referire la comportamentul interlocutorului intr-o situatie data, in loc sa puna etichete persoanei. Sunt politicoase, dar ferme. Pot dezvalui lucruri intime despre ele insele, fara teama ca ceilalti ar dobandi controlul asupra lor.
Asertivitatea necesita a te respecta suficient pentru a-ti oferi drepturi in fata altor persoane (dreptul a te exprima, dreptul de a contrazice, dreptul de a raspunde, dreptul de a cere, dreptul de a te razgandi etc.), ceea ce inseamna asumarea riscului de a-l deranja pe interlocutor sau a-i displace.
Asertivitatea presupune inclusiv faptul ca ii asculti pe ceilalti intr-un mod empatic, incerci sa intelegi perspectiva lor, dar fara a pierde din vedere propria persoana, propriile pareri.
Atunci când utilizezi un stil de comunicare asertiv, direct,
deschis şi onest, îţi creşti încrederea în tine, câştigi respectul celorlaţi şi
trǎieşti o viaţǎ mai liniştitǎ şi mai împlinitǎ.
Pasiv
(submisiv)
|
Agresiv
(dominant)
|
Pasiv-Agresiv
(manipulativ)
|
Asertiv
(afirmativ)
| |
Drepturi
|
renunţă la propriile drepturi
|
încalcă drepturile altora
|
se furişează pt a încălca drepturile altora
|
îşi afirmă drepturile
|
Metaforă
|
cârpă (preş de picioare)
|
tăvălug
|
cârpă cu ace
|
stâlp
|
Comportament verbal
|
justificări, scuze
|
acuze, învinuiri
|
utilizarea sarcasmulu, lovituri indirecte
|
afirmaţii deschise şi directe
|
Comportament non - verbal
|
evitarea privirii, vorbire înceată
|
privire fixă, invadare spaţiu, voce puternică
|
ocolişuri, ton sarcastic, comportam. schimbătoare
|
privire directă, voce modulată, atitudine cumpănită
|
Răspuns
|
fugă
|
atac
|
muşca-şi-fugi
|
angajare
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu